what a day.

vaknade inatt och mådde jätteilla, andades lugnt och somnade om, för att vakna och somna om ca tio ggr till, innan jag somnade igen och efter en stund drömde att jag badade och svalde äcklig sjögräs, varpå jag vaknade av att jag hulkade (men det kom inget) men jag fick snabbt som attan slänga på mig något ochspringa upp och spy. efter det somnade jag om och mådde lite bättre när jag vaknade, men har haft både ont i magen och huvudet hela dagen. men jag va tvungen att gå till skolan idag, för vi skulle på musem, livrustkammaren.
det va väldigt lärorikt att lyssna på historierna bakom många av dräkterna, vilka de har tillhärt osv.
det fanns en ofattbar klänning som hade en inbyggd korsett vilken hade burits på Sofia Magdalenas och gustav III bröllop. i denna klänning hade hon mer eller mindre 53cm i midjeomkrets, galet eller vad tycker ni? mät er själva och jämför, jag är inte ens liiiite i närheten, hennes midja var nästintill obefintlig! inte nog med et, den va ca 1,90m bred också!
det va hursomhelst väldigt roligt där, hann inte titta på riktigt allting, får gå dit någon gån igen.


sofia magdalenas bröllopsklänning. framför i blått står den klänning som viktoria (våran nuvarande kronprinssessa) hade när hon myndighetsförklarades och dräkten till höger va den som gustav III hade på sig när han gifte sig med sofia magdalena.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0